Telegram Bisnes

Baca pengumuman rasmi dalam Bahasa Inggeris

Mulai hari ini, semua pengguna boleh tukar akaun Telegram mereka ke akaun bisnes – dan dapat akses ke ciri bisnes, seperti waktu buka, lokasi, balasan pantas, intro tersuai, sokongan chatbot, dan lagi.

Memperkenalkan Telegram Bisnes

Telegram sudah lama membenarkan juruprogram membina bot berkuasa dan aplikasi mini yang diguna luas oleh bisnes.

Mulai hari ini, mana-mana pengguna boleh dengan mudah guna ciri bisnes – tanpa memerlukan pengetahuan pengekodan.

Waktu dan Lokasi Kerja

Bisnes boleh memapar waktu operasi mereka dan menunjuk lokasi mereka di atas peta.

Pengguna akan tahu di mana untuk mencari anda dan serta merta melihat jika bisnes anda dibuka untuk operasi.

Laman Intro

Bisnes boleh sesuaikan laman intro mereka untuk bual kosong, memilih teks dan stiker yang hanya orang tertentu boleh nampak sebelum mereka mula perbualan.

Ini membolehkan anda mempamir kes info mengenai produk dan servis atau mengalu-alukan pelanggan dengan karya seni berjenama.

Balasan Pantas

Telegram Bisnes membolehkan anda mencipta balasan pantas. Balasan pantas ialah cara pendek untuk mengirim mesej praset yang mungkin mengandungi beberapa mesej dan menyokong pemformatan teks, link, stiker, media, dan fail.

Ini membantu anda mengirim informasi secara pantas yang pelanggan anda perlu – seperti jadual waktu kelas atau menu restoran anda dalam bentuk PDF.

Menaip / dalam bar mesej akan memaparkan panel dengan semua balasan cepat anda – yang anda boleh kirim atau sunting dalam satu tekanan. Ini hanya berfungsi di bual peribadi, bukan di grup.

Mesej Ucapan

Untuk automasi tambahan, anda boleh set mesej ucapan yang akan dikirim kepada pengguna yang menghubungi anda untuk kali pertama. Ini akan memastikan mereka dapat balasan serta merta bersama dengan info penting – atau sekadar ucapan mesra, helo. 👋

Ucapan anda juga boleh mengandungi jawapan kepada soalan lazim atau maklumat lanjut tentang bisnes anda.

Anda boleh tentukan tempoh masa selepas mana mesej baru akan membuatkan ucapan anda akan dikirim semula.

Mesej Di Luar

Anda juga boleh set mesej berada di luar untuk dikirim bila bisnes anda ditutup atau anda sedang bercuti.

Dengan cara ini pelanggan akan sentiasa ketahui bila mereka akan menerima respons dari bisnes anda.

Untuk menghalang mengirim mesej bisnes kepada rakan, famili, atau pekerja, anda boleh hadkan mana-mana mesej automatik untuk mengecualikan bual tertentu atau kesemua kategori bual.

Tag untuk Bual

Dengan Telegram Bisnes atau Premium, anda boleh tambah label berwarna kepada bual, memberi mereka tag unik pada folder bual yang mereka berada di dalamnya

Ini membantu anda dengan pantas untuk membezakan diantara pelanggan dalam senarai bual anda berdasarkan pada status mereka, keperluan, atau tahap kepentingan.

Semua pengguna Telegram boleh cipta folder bual tersuai untuk menyusun bual mereka – menambah tab berasinganke senarai bual untuk Kerja, Sekolah, Berita dan lagi.

Link ke Bual

Bagi lebih memudahkan untuk pelanggan mendampingi bisnes anda, anda boleh cipta link ke bual dengan bisnes anda – seperti butang untuk tempah meja atau pantau pesanan. Bila ditekan, link ini dengan serta merta membuka bual dengan anda dan menampal mesej yang dicadang untuk pengguna.

Anda boleh guna link di dalam dan di luar Telegram – dari link di laman anda ke kod QR pada menu restoran.

Setiap link memaparkan berapa kerap ianya ditekan agar anda boleh memantau prestasinya.

Chatbot untuk Bisnes

Pengguna bisnes boleh hubungi bot Telegram yang akan memproses dan menjawab mesej bagi pihak mereka. Ini membolehkan bisnes untuk menyepadukan tanpa batas mana-mana peralatan dan aliran kerja sedia ada, atau menambah pembantu AI yang mengurus bual mereka.

Bila menambah chatbot, anda boleh konfigur**bual mana** bot boleh akses – seperti mengecualikan semua bual dengan kenalan anda atau hanya bertindak pada bual baru.

Ini membuka era baru untuk Bot Telegram – kami alu-alukan semua juru program untuk cipta servis baru yang akan membantu bisnes menggunakan automasi dan menambah baik komunikasi mereka dengan pengguna Telegram. Sila lihat Manual Bot kami untuk maklumat lanjut.

Telegram akan memperkenalkan ciri baru untuk bisnes dalam kemaskini akan datang. Buat ketika ini, semua ciri Telegram Bisnes tersedia secara percuma untuk pelanggan Premium. Anda boleh gunanya di Aturan > Telegram Bisnes.


31 Mac 2024
Pasukan Telegram